معرفی اماکن تاریخی و دیدنی اصفهان

  • ۰
  • ۰

کاخ چهلستون اصفهان
ازبرنامه های شهری سلطان عباس نخستین صفوی و پس ازانتخاب اصفهان بعنوان پایتخت , احداث خیابان زیبای چهارباغ وباغهای گوناگون دراطراف آن بود که طرح آن به وسیله روحانی بهایی در محوطه دوچندان وسیعی که دولتخانه نامیده می‌شد ریخته شد . تیم کاخهایی که آغاز آن امارت خوب قاپو بود تا عرصه مهم و مرکزی چهارباغ عباسی ادامه داشت . دراین محوطه پهناور که یک سری کاخ هم بومی بود , عمارات دیگری مثل سالن اشرف وکاخ هشت پردیس وچند عمارت دیگر ساخته شد .

 

 

کاخ چهلستون


چهلستون اصفهان باغی بزرگ بالغ بر 67 هزار متر مربع است که در زمان شاه‏ عباس نخستین احداث شده است . در‌این گلشن که ( گلشن عالم نما ( اسم داشت فرمان روا عباس کوشکی به حالت کلاه خارجی سازه کرد که بنای اول کاخ چهلستون است . او بعد ها این کوشک را به دیوانخانه , محل استقرار کارمندان و دبیران دربار اختصاص داراست . حدود نیم قرن سپس سلطان عباس دوم تصمیم گرفت آنجا را به کاخی برای پذیرایی مهمانها فرنگی تبدیل نماید ; به‌این خواسته کاخ را گسترش بخشید ; تراس شرقی را آینه کاری کرد و امرکرد تا صحنه های بزم و رزم را بر دیوار های آن نگارگری نمایند . سالن آینه و سالن هجده ستون و دو اتاق شمالی و جنوبی سالن آینه و تراس های طرفین سرسرای پادشاهی و آبگینه بزرگ مقابل سالن با همگی تزیینات نگارگری و آینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها در طول سلطان عباس دوم به آن افزوده شده‌است . در سال 1057 فرمانروا عباس دوم با دعوت از سفیران کشورهای فرنگی این بنای باشکوه و کم مانند را بهره برداری کرد .
چهره ای از پاد شاه عباس نخستین با تاج منحصر و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه کاخ چهلستون موجود است که در سالیان ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ شمسی از ذیل گچ بیرون شده است .

 

کاخ چهلستون

 


گرچه منعکس شدن ستون های بیست‏ گانه , سالن چهل‏ستون در آبگینه مقابل عمارت , معنی چهلستون را ابلاغ می‏کند البته در حقیقت عدد چهل در جمهوری اسلامی ایران , کثرت و تعداد را می‏رساند و وجه تسمیه عمارت مزبور به چهلستون‏ به جهت خیل عظیم ستون های این کاخ می‏باشد .
بعضی از مورخان گفته‏ اند چهلستونی که بدست پادشاه عباس دوم تولید شوید دارنده چهلستون بوده و در هنگام حریق سوزی که در عصر پایانی پادشاه صفوی , فرمانروا فرمانروا حسین اتفاق افتاد جزء عمارت و بیست ستون طرفین از جلو سوخت و ظاهرا بوسیله پادشاه فرمانروا حسین مطابق اوضاع و احوال قدیمی گشوده سازی شده‌است .

کاخ چهلستون از اول بناهایی است که در آن تزیین بزرگ , آینه کاری , نقاشیهای بزرگ دیواری و ستونهای چوبی , با سرستونهای مقرنس به فعالیت رفته است . تمام دیوارها با آینه های قدی و شیشه ها و نقاشیهای رنگی و قشنگ تزیین شده بوده و کلیه درها و پنجره ها از جور منبت و خاتم بوده است . مهارت و استادی ایرانیان در طرح این کاخ به خیر و خوبی دیده میشود که درآن فضای بیرون از عمارت با فضای باطن آن , چنان مربوط و هماهنگ است که نمیتوان تشخیص اعطا کرد کجا یکی پایان می یابد و دیگری آغاز می گردد .
سالن مرکزی کاخ چهلستون که اختصاص به مدعوین و شخصیت های کشورهای فرنگی داشته , دربردارنده نگارگری هایی است که اتفاق ها تاریخی دوران های متفاوت را ابلاغ می دارا هستند . این تالار با شکوه که بر گنبدی منقوش پایدار است با لچکی های رنگارنگ و طرح های طلایی و واضح از شاهکارهای هنری آن عصر به حساب آورده می شود .
نگارگری های جان دار در سالن مرکزی کاخ چهلستون که بعضا از آنان در عصر قاجار بر روی نگارگری های کهن کشیده گردیده اند , شرح پذیرایی فرمان روا عباس اولیه و دوم و پادشاه طهماسب از امرای ترکستان و همایون هندی و هم نبرد سلطان اسماعیل نخستین با ازبکان است . دو تصویر دیگر ( که در قسم قاجار نگارگری گردیده اند ) یکی روبروی در محل ورود سالن و دیگری مقابل آن است , مبارزه چالدران در دوران پاد شاه اسماعیل نخستین و مبارزه کرنال در طول نادر پادشاه افشار را به نمایش میگذارد .

در دو طرف تالار مرکزی عمارت چهلستون تصاویری از سفرا و اروپائیانی که در آن دوران در اصفهان بوده اند نگارگری شده‌است . این تصاویر را دو نفر نقاش هلندی که ( آنژل Anjel ) و ( لوکار Lokar ) نامیده می شدند نگارگری کرده اند .

استخر کاخ چهلستون علاوه بر زیبایی , منجر لطافت هوا می‌گردد . در چهار طرف این استخر مجسمه هایی قرار دارا هستند که مرتبط با عمارت چهلستون نیستند و فقط اثرها برجای باقی‌مانده از قصرهای زمان صفویه به اسم ( سرپوشیده ( و ( آینه منزل ( می باشند که روز جاری دیگر وجود ندارند . تندیس‌های چهارگانه در گوشه‌های استخر گلشن , آناهیتا ایزدبانوی آب‌ها می باشند .
اثر ها پراکنده‌ای از دوران صفویه مثل سردر «مسجد قطبیه» و سردرهای «زاویه درب کوشک» اثراتی از «مسجد درب جوباره» یا این که «پیر پینه‌دوز» و «مسجد آقاسی» که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی گلشن نصب شده است .

اکنون عمارت چهلستون بصورت گلشن موزه ای در آمده که تالار مرکزی آن نمایش خانه بعضا از اثرها هنری دورانهای متفاوت کشور ایران است .
چهلستون اصفهان به اسم های گلشن دنیا نمای اصفهان , موزه چهلستون اصفهان , کاخ چهلستون اصفهان , گلشن چهلستون اصفهان هم شناخته می شود .



قسمتهای دیدنی این کاخ عبارت است از :

سالن ۱۸ ستون
سالن آئینه
شیرهای سنگی چهار کناره آبگینه مرکزی
تزئینات عالی طلاکاری و نقاشی های تالار پادشاهی
تصویری از سلطان عباس نخستین با تاج منحصر

آثاری نظیر راز در مسجد قطبیه و راز درهای زاویه درب کوشک و آثاری از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسی که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی گلشن نصب شده‌است .



زمان مشاهده :

همگی روزه به غیر از ایام سوگواری

فصل بهار : یکسره از ۸ : ۳۰ الی ۱۹

فصل تابستان : ۸ : ۳۰ الی ۱۳ : ۳۰ و ۱۵ : ۳۰ الی ۲۰

فصل پاییز و دی : یکسره از ۸ : ۳۰ الی ۱۷ : ۳۰

بهمن و اسفند : یکسره از ۸ : ۳۰ الی ۱۸ : ۳۰

سفارش ویژه :
شهرداری اصفهان در هفته تکریم اصفهان مبادرت به برگزاری تورهای بدون‌پول اصفهان گردی می‌کند که علاقه‌مندان به کمپانی در‌این تور‌ها میتوانند با مراجعه به کیوسک‌های اطلاع‌رسانی در مرحله شهر اصفهان درین تور‌ها ثبت‌نام نمایند .
هفته اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت به طور همزمان با تولد روضه خوان بهایی برگزارمی‌شود .
درایام عید نوروز هم تور یکروزه درون شهری برای مهمان‌ها برگزار می نماید .

نظرات (۱)

به اطلاع شما وبمستران گرامی می رساند :
 
10 سرویس بلاگ دهی معتبر فعال و سالم مشابه بلاگفا با قامت بالا و رتبه کشوری با مشخصات زیر بفروش می رسد .
بهترین فرصت جهت سرمایه گذاری در برای سئو کاران و وبمستران زمینه تبلیغات , فروش رپورتاژ و بک لینک
 
 
اتوریتی بین 32 الی 34
رنک الکسا بین 800.000 الی 300.000 کشوری
تعداد وبلاگ های هر سرویس : 800 الی 2000 وبلاگ
 
برخی از قابلیت های مدیریت:
قابلیت انتشار رپورتاژ در کل وبلاگ ها با چند کلیک
قابلیت تبلیغات بنری و متنی
قابلیت ویرایش حذف و... دسترسی کامل مدیریتی به تک تک وبلاگ ها
قابلیت ایجاد صفحات و منو
قابلیت فیلتر کردن کلمات بد
قابلیت گزارش وبلاگ متخلف به پلیس فتا
و...
 
برخی از مشخصات فنی اسکریپت:
فضای هاست 1 گیگ الی 3 گیگ
هزینه میزبانی کمتر از 20 تومان ماهانه
قابلیت انتقال هاست اسان
اسکریپت سورس باز و نیمه اختصاصی با زبان PHP
هزینه نقل و انتقالات هاست و مالکیت دامنه به عهده خریدار می باشد .
 
قیمت هر سرویس بصورت تکی 1,800 هزار تومان فروش بصورت مزایده تا پایان ماه
قیمت هر 10 سرویس بصورت یکجا 1,600 هزار تومان شامل تخفیف همکاری
 
 
هزینه ای که برای خرید پرداخت می کنید قبلا صرف هزینه های سئو و نگه داری و امنیت و برند شدن هزینه شده است و سرویس ها نیاز به هیچگونه سئو ندارد و در نتایج گوگل بهترین جایگاه را دارند کافیست نام هر یک از سرویس ها را در نتایج گوگل سرچ نمایید.
 
 
لیست 10 سایت سرویس بلاگ دهی مشابه بلاگفا جهت فروش:
 
1-سرویس بلاگ دهی یک دو سه بلاگ
2- سرویس بلاگ دهی جت بلاگ
3- سرویس بلاگ دهی آی اس بلاگ
4- سرویس بلاگ دهی پارسه بلاگ
5- سرویس بلاگ دهی تی تی بلاگ
6- سرویس بلاگ دهی تین بلاگ
7- سرویس بلاگ دهی ارس بلاگ
8- سرویس بلاگ دهی دریا بلاگ
9- سرویس بلاگ دهی نصر بلاگ
10- سرویس بلاگ دهی ویا بلاگ
 
 
جهت خرید و یا سوالات بیشتر تماس بگیرید:
09213579797
تلگرام @bazdid1
 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی