معرفی اماکن تاریخی و دیدنی اصفهان

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آبشار پونه زار فریدون شهر
آبشار زیبای پونه زار در دره پونه زار و در دل ارتفاعات رمز به فلک کشیده زاگرس مرکزی قرار گرفته و از جذاب های ناشناخته استان اصفهان است . این آبشار با دیواره های پوشیده از خزه ای خوشرنگ , فضایی بس رویایی و طرب انگیز خلق و خوی نموده است .
فریدون شهر که در مسافت ۱۵۵ کیلو متری اصفهان قرار گرفته , ما فی مابین استان های لرستان و چهار محال و بختیاری واقع شده و ناحیه ای کوهستانی می‌باشد .
آبشار پونه‌زار آبشاری خزه ای با طول حدود ۷۰ متر در فاصلهٔ ۲۵ کیلومتری غرب فریدون ‌شهر واقع شده‌است و از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می ‌گیرد .

این آبشار دارنده یک سری سرچشمهٔ خنک و گوارا است که به دلیل رشد پونه در آبراهه ‌های آن به آبشار پونه‌ زار به شهرت رسیده است . در محل‌ های ریزش آبشار , خزه‌ هایی سرسبز و مستمر صورت گرفته است , در زیر ‌دست آبشار چند واحد رویش ماهی احداث شده و در نزدیکی آبشار هم طبیعت زرشک وحشی به دیده می ‌خورد .

اکثری از گل های وحشی و دارویی جمهوری اسلامی ایران را در کوه های این حیطه می توان یافت . چشمه های لبریز آب این حوزه‌ به سوی غرب روان شده و در غایت , سرچشمه های رود دز را تشکیل می دهند . چشمه لنگان در‌این حیطه , از آبدهی بالایی برخوردار‌است و برای تامین آب آشامیدنی مردمان فریدونشهر استعمال می شود . چشمه لپه هم نزدیک به دو کیلومتری چشمه لنگان واقع شده و خروج آب از این چشمه به صورت پی در پی ( پریودیک ) است , به گونه ای که حدود پانزده دقیقه آب از زمین بیرون شده و بعد از آن جریان خروج آب جدا می شود .

آبشارهای این حوزه‌ اکثر وقت ها در میان شهرستان های داران و فریدونشهر و بین چشمه سارها واقع میباشند .

ابشار

مسیر دسترسی
این آبشار قشنگ پس از روستای چغیورت ( پشت کوه ) و با حدود نیم ساعت پیاده روی در اطراف روستای دربند واقع است .
از مسیر شهرکرد , جاده روضه خوان شبان , روستای کمیشک , سنیگرد , اسکندری , خویگان به شهر داران و از آن جا به طرف فریدون شهر تکان می‌کنیم در مسیر خویش قریه های برف انبار , خمسلو , خویگان , صادقیه , بیجگرد , پادجان را پشت راز می‌گذاریم تا به فریدون شهر برسیم که در ۱۷۰ کیلو متری شهرکرد و ۱۵۵کیلو متری شهر اصفهان قراردارد . بعد از عبور از فریدون شهر به یک سه راهی می رسیم که سمت راست آن بطرف پونه زار و مسیر چشمه لنگان می‌رود یعنی در شرایطی‌که جاده را بدون واسطه ادامه دهیم به چشمه لنگان می رسیم اما مسیرمان را در جهت روستای چغیورت تغییر تحول میدهیم و از روستای چغیورت تا آبشار ۱۳ کیلو متر مسافت است و حدود ۱۸۳ کیلو متر هم تا شهرکرد مسافت دارااست که حدود ۲/۵ساعت زمان نیاز است .
در کنار جاده تابلوی آبشار معین است و محلی برای بوستان وسایل نقلیه هم در نزدیکی آن مهیا شده‌است , پس از بوستان کردن خودرو و به چنگ آوردن کوله بر پشت بعداز ۳ کیلو متر پیاده روی در شیب نسبتا ملایم رو به پائین , به راز چشمه های آبشار میرسیم , پس از لذت بردن از این تمامی چشمه که از تمام نصیب ها سرازیر است در سوی پائین به طرف دره در یک شیب تند و ریزشی در غرب آبشار به پائین جنبش می‌کنیم , بعداز ۲۰۰ متر طی مسیر به جهت پائین , با قشنگ ترین صحنه ای که غالبا در خواب و رویا قابل تصور است مواجه میشویم و بعداز سیر و سیاحت و رفتن درسمت دهانه آبشار از مسیر شرق دره در جاده پا کوب جنبش میکنیم تا به مرکز ها رشد ماهی می رسیم , آن‌گاه در سوی تاسیسات رشد ماهی رفته و از جاده خاکی پروش ماهیها به جهت محل بوستان خودرو ها بر میگردیم , مسیر شیب تندی داراست اما بی خطر و راحت است .
 

  • shabnaz mohamadnia
  • ۰
  • ۰

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان
یکی از بناهای باارزش و منحصربه‌فرد اصفهان , بنای تاریخی منارجنبان است . این سازه مرتبط با سال ۷۱۶ هجری قمری است که ذیل ساختمان و بالای بقاع نصب شده‌است . این سازه از یک حیاط با دو مناره و صحن پیرامون ساخته شده شده‌است که بر روی حرم یکی عرفای قرن هشتم هجری قمری به اسم عمو عبد و بنده الله کارلادانی ایجاد شده است . این بنای گرانبها به شماره ۳۴۹ در سال ۱۳۲۱ هجری در فهرست اثر ها ملی به ثبت رسیده است .

منارجنبان یا این که به عبارتی آرامگاه روضه خوان عبدالله گارلادانی در شش کیلومتری باختر شهر اصفهان ( جاده نجف آباد ) قرار گرفته که اما تا قبل از این روستایی به اسم کاردالان بوده که اکنون بدلیل توسعه و گسترش شهر٬ بخشی از اصفهان به اکانت می‌آید . سنگ نبشته سنگ قبر آن سال ۷۱۶ هجری را نشان می‌دهد که مورخ سازه هم مرتبط با این سال است , لکن مناره های سازه در اولِ سده دوازده هجری ( پایان زمان صفویه ) بر آن افزوده شده‌است .

 

 

 

منارجنبان اصفهان
آوازه سازه به دلیل نوسانی است که هنگام جنبش دادن یکی‌از مناره ها در بنا سازه ساخت می شود . در واقع با جنبش دادن مناره٬ مناره به نوسان درمی آید و هم‌زمان با آن مناره دیگر و در سود کل ساختمان به نوسان می افتد . ( چه بسا خویش سنگ قبر که در صورتی‌که روی آن پیاله آبی‌رنگ قرار دهید لرزش آب باطن آن را به موقع حرکت دادن مناره ها بازدید خواهید کرد . )

یک کدام از عوارض این نوسان را می توان در بنا مناره کاوش کرد و می توان اعلام‌کرد که مناره ها را به طوری ساخته اند تا ایستادگی حتمی را در قبال لود جنبشی ناشی از حرکت دادن مناره داشته باشند . وجود دو درز که در میان ساقه هر مناره و پشت بام قراردارد و در هر جهت برابر ۳ سانتی متر است٬‌ منجر می گردند تا هر مناره بتواند به سادگی نوسان کرده و ضربه خویش را بر کل بنا آرامگاه وارد کند .

کلاف های چوبی به حالت فریم مربعی هم که در ابتدا و تحت ساقه مناره قرار داده اند٬‌ میتوانند نقش یک محل تکیه دادن انعطاف پذیر را در تن مناره ایفا کنند . منارجنبان٬ بنایی شگفت انگیز در شهر اصفهان٬ تنهای بنای مو جود با این خصوصیت در اصفهان نیست و همتای آن٬ مناره های سردر مسجد جامع اشترجان ( ۳۵ کیلومتری باختر اصفهان ) است که مورخ بنای آن‌ها هم هم‌زمان با این بنای تاریخی است .
در مسیر شیوه اصفهان به نجف آباد قریه ای است که آن را کارلادان می گویند . روز جاری این ده جزئی از شهر اصفهان به شمار می رود . در این قریه بنائی موجود هست که مزار یکی از زهّاد دارای شهرت قرن هشتم هجری به اسم عمو عبدالله کارلادانی است . تاریخی که بر فراز سنگ عمو عبدالله درج شده و سال ۷۱۶ هجری را نشان می دهد مبین این نکته است که این عارف بزرگ در حین فرمان روا ( محمد خدابنده ) ایلخان مغول مسلمان می زیسته است . از معاش او اطلاعی در دست نیست . بعضا ساکنان اصفهان عقیده داراست لرزش بنای منارجنبان به دلیل عظمت و جلال عمو عبدالله بوده و او شخصی مضاعف بلند سکو بوده است . این عقیده ریشه ای دیرین دارااست و حتی‌در لغت طومار های متفاوت نیز علیه اسم عمو عبدالله کارلادانی این عقیده ذکر شده شده‌است , درحال حاضر قبر او در‌این حیاط در معرض روئت کرد عموم است .

ایوان منارجنبان یکی از اثرها تک ایوانی دوران ایلخانی است ولی برخی از محققین عقیده دارا‌هستند که مناره ها بعداً به ایوان مزبور افزوده شده‌است .
جذاب است بدانید که‌این ساختمان با کاشی‌ های لاجوردی رنگ به طریق ستاره چهارپر و گونه های دیگری به طریق کثیرالاضلاع فیروزه ‌ای رنگ تزیین شده‌است .

 

منارجنبان اصفهان
بسیاری از معماران و مهندسان در رابطه تکان مناره ها به اظهار لحاظ فنی و مهندسی پرداخته اند ولی برخی نیز می گویند هیچ دلیل منطقی برای آن ارائه نشده است . جهانگردانی که به نقاط گوناگون دنیا مهاجرت کرده اند در مشاهدات خویش مناره هائی را معرفی کرده اند که در نقاط دیگر دنیا همین خصوصیت را داشته اند . ولی قدر مسلم اینکه منارجنبان اصفهان وجه تمایزی با سایر مناره های متحرک دارااست و آن این است که قبلی از حرکت مناره ها سایر نصیب های سازه نیز حرکت می کند . منطقی ‌ترین عاملی که برای حرکت میل کردن مناره‌ ها موجود هست , پدیده فیزیکی تشدید یا این که پدیده رزونانس است . نکته شاخص در رابطه معماری این بنای تاریخی قشنگ وجود به عبارتی پدیده ی فیزیکی تشدید یعنی منتقل شدن نیرو از مناره به کلیه ی ساختمان سازه است . ولی ممکن است این سوال در اذهان نقش بندد که با جنبش میل کردن این سازه طی قرن های متمادی چرا این سازه فرو نریخته است و چه بسا یک خشت نیز از آن جدا نشده . با بررسی و پژوهش ها روی این سازه متوجه گردیده اند که مهمترین علت فرو نریختن منارجنبان وجود دو شیار عمیق درین سازه است که آن شیارها یا این که ترک ها در کنار مناره ها می‌باشند . به لهجه عامیانه می توان ذکر کرد که وجود چنین شیاری باعث می شود تا ساختمان جا برای تکان کردن داشته باشد و فرو نریزد .

  • shabnaz mohamadnia
  • ۰
  • ۰

خزینه تاریخی سلطان امیر احمد
کاشان و گرمابه های تاریخی
گرمابه های تاریخی کاشان , از جمله اثر ها باشکوهی می‌باشند که در دوران صفوی مورد حمد جهانگردان داخلی و فرنگی شده , به گونه ای که شاردن فرانسوی می گوید : « خزینه های کاشان فوق العاده خوب , عالی و منزه میباشند . »
این گرمابه ها با معماری خوب خصوصیت های یگانه یکی‌از پنج عنصر با اهمیت شهر ( مسجد , بازار , منزل , خزینه , آب انبار ) به شمار می‌آید از جمله گرمابه های دارای اسم و رسم کاشان می شود به حمام های گلشن فین , گرمابه پاد شاه امیر احمد , خزینه گذرنو , گرمابه عبدالرزاق خان , گرمابه محتشم و . . . اشاره نمود . ولی گرمابه های میرعماد , اردهال و ملاقطب نیز در زمره خزینه های سابق بوده اند .

 

حمام تاریخی سلطان امیر احمد

 


خزینه تاریخی پادشاه امیراحمد
گرمابه تاریخی پادشاه امیراحمد , مثال ای از خوشگل ترین خزینه های جمهوری اسلامی ایران از حیث معماری و تزئینات با وسعت 1000 متر مربع در محله فرمانروا امیراحمد بنا شده در خیابان علوی است که وجه تسمیه آن به جهت مجاورت با امامزاده فرمان روا امیر احمد ( نوه امام جواد ( ع ) ) هست . کارشناسان اثر ها باستانی , از اثر ها میراث دوران پیشین از زمین لرزه پر اسم و رسم 1192 هـ . ق کاشان , عمر این خزینه را به دوران سلجوقیان نسبت می دهند و لکن بنای فعلی سربینه آن بازمانده دوران قاجار میباشد .
این سازه مشتمل بر دو خزینه کوچک و بزرگ بوده که در روزها مختص هفته , مورد به کارگیری اهل یک محل محل قرار می گرفته است .
یکی مورد ها کلیدی این سازه , آهک بری و گچبری هایی است که تعداد 17 لایه مرمتی , بیان کنده عمر قرار بر این است . از سایر شاهکارهای سازه , بام زیبای آن می‌باشد . بام این گرمابه , یکی‌از زیباترین بامهای گنبدی صورت جمهوری اسلامی ایران بوده که روی هر گنبد , شیشه‌ های عدسی محدب قرار گرفته تا ضمن تامین نوروروشنایی کافی برای قسمت‌ های گوناگون خزینه , بازدارنده مشاهده کرد به باطن شود .

قسمت های متفاوت خزینه
دو بخش کوچک و بزرگ خزینه به ترتیب دربرگیرنده نصیب هایی همچون جلو خان , سردر محل ورود , هشتی , راهروهای ارتباطی , سربینه , در بین در , ‌ گرم منزل , حمام , صفه فرمانروا نشین , اتاق تمیز کاری , تون , گربه رو ( چپیله ) , دستک , برف انداز , لیوان منزل و چاه منزل هست . اما دو فضای دارای اهمیت در گرمابه های سابق به ترتیب , سربینه و گرم منزل می‌باشد .

1ـ سربینه
فضای اولیه گرمابه , بینه یا این که سربینه , محل تعویض لباس و جای مهیا شدن برای استحمام یا این که خروج از گرمابه بوده , بینه یا این که سربینه , مهم‌ترین و قشنگ ترین فضای گرمابه است , فضایی پهناور و لبریز تزیین با گنبدی بزرگ و حوضی دربین , در حوالی فضای میانی بینه , سکوهایی برای استراحت مراجعین است که برای ورود به آن ها , بایستی از یک‌سری پلکان بالا می رفتند و پاها را قبلی از ورود در آبگینه های روی سکوها می شستند , بیشترین تزیینات گرمابه , مدام در بینه است . کف بینه و غرفه های اطراف آن معمولاً سنگی است .
نورپردازی منظم بینه بر تاثیر این تزیینات می‌افزاید . آبگینه باطن سربینه و فواره آن , ادب محیط را دو چندان می نماید .
خزینه در دیرباز صرفا محل استحمام نبوده , بلکه مکانی برای گذراندن زمان ها فراغت , مذاکره و تبادل لحاظ , رفع خستگی و چه بسا عبادت , گرد وارد شدن عزیزان و حل و فصل مسایل معاش بوده , در واقع وسعت فراوان سربینه , گرمابه شاه امیراحمد , خویش گواه این زمینه می‌باشد .
اما سربینه خزینه شاه امیراحمد , به صورت هشت ضلعی با گچبری های قشنگ و سقف قانونی بندی و جاکفشی های سنگی که ستون ها و دیوارهای آن با کاشی معرق تزیین شده‌است .
در سقف سربینه , عبارت شریفه لا به لا اله الا الله ( جهت قبله ) و در طرف مقابل مورخ 1192 هـ . ق نشان از بازسازی مکان بعد از زمین‌لرزه دارای اسم و رسم عصر زندیه میباشد .

2ـ گرم منزل
فضای دوم در گرم منزل , محل شستشو و پاکسازی تن است . گرم منزل اکثر زمان ها فضایی معمولی خیس از بینه است که کناره هایی برای نشستن و شستشو دارااست . حمام آب گرم و آبگینه آب سرد و فضاهایی سری خیس برای استحمام در جوار گرم منزل جای دارد .
نور و روشنایی گرم منزل از نوروفروغ گیرهای سقفی تامین می شود . نورگیرهایی با شیشه های عدسی مثل موجود است تا روشنایی کافی وارد خزینه شده و باطن خزینه هم چشم نشود .
ازاره و دیوار گرم منزل تا یک متر کاشی کاری معرق و تا سقف آهک بری با ملات ساروج میباشد .

جور معماری
گرمابه های دیرین , معماری پیچیده ای داراست و گهگاه دو خزینه در کنار همدیگر قرار میگیرند .
بینه میان محل ورود خزینه و گرم منزل جای‌دارد , هوای بینه را نصفه گرم می کردند تا مراجعان یکباره با هوایی گرم مواجه نشوند و همینطور در هنگام خروج از گرم منزل , سلامتشان در خطر نیفتد .
محل ورود خزینه و هم فضای در بین بینه و گرم منزل را که «میان در» نامیده می توان به نوعی با پیچ‌و‌تاب فراوان پباده سازی می کردند که جلو تبادل بی واسطه حرارت و رطوبت را بگیرد و هوای خارج گرمابه به بینه و هوای بینه به گرم منزل و بالعکس به سهولت منتقل نشود . کل گرمابه را برای محافظت گرمای درونی آن , معمولاً ذیل خیس از مرحله زمین و باطن خاک می ساخته اند .
قسمتی از فضاهای گرمابه هم نقش پشتیبانی دارااست . یعنی فضاهای ذی‌ربط به تامین آب و حرارت خزینه مانند تون و انبار هیزم , که تون محل افروختن حریق در پشت گرم منزل و گرمابه قرار داشته و از خارج گرمابه به آن وارد می‌شوند . گرمابه به حیث اصول فنی که بایستی در ساختنش رعایت شود , از پیچیده ترین گونه های قراراست .

سوابق بازسازی و مرمت
این سازه با شماره 1351 در سال 1335 هـ . ش در فهرست اثر ها تاریخی مملکت به ثبت رسیده است و بعد در سال 1375 هـ . ش بوسیله هیات امنای تجدید بنا و تجدید بنا بناهای تاریخی کاشان و همینطور دقت وزیر وقت صنعت های و معادن , آقای مهندس محلوجی به وسیله شهرداری کاشان خریداری شد . این گرمابه , مدتی تغییر‌و تحول کاربردی یافته و تحت عنوان سفره منزل و قهوه منزل سنتی به کارگیری شد البته امروزه تحت عنوان موزه زیر پوشش اداره رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان سازمان می شود .

 

  • shabnaz mohamadnia