معرفی اماکن تاریخی و دیدنی اصفهان

  • ۰
  • ۰

تنگ بی بی سیدان سمیرم
در شهرستان سمیرم رودخانه و آبشاری قشنگ به اسم بی ‌بی سیدان موجود هست . آب رودخانه زلال است و مناظر جذاب و دیده نوازی در نزدیکی چشمه ‌ها و رودخانه خلق و خوی شده‌است .

آبشار بی ‌بی سیدان هم در روستایی به همین اسم و در کنار «تنگ نازی» , در کنار رودخانه سمیرم جای دارد . این آبشار در انتهای شهرستان سمیرم و در جایی که به یاسوج متصل می‌ شود , قرار گرفته است . آبشار بی بی سیدان در فصل گرما گردشگران بیشتری را جذب می‌ نماید . آب ولرم آبشار و رودخانه در فصل‌تابستان , محل قابل قبولی برای آب تنی و شنا است که در قسمت‌ های کم ‌عمق رودخانه میتوانید آب ‌تنی فرمایید .

 

تنگ بی بی سیدان سمیرم



درازه رود از جاذبه‌ های دیگر این ناحیه است . تماشای چشم انداز درازه رود از بالای تپه‌ های مشرف به آن دوچندان خوشگل و تماشایی است . شیب را که پشت راز بگذارید می ‌توانید به کنار رود برسید . پیاده‌ روی در کنار رود و تماشای چشمه‌ هایی که به آن می‌ ریزند از دیدنی‌ های این هجرت یاد انگیز است .

فضای سبز وحشی انگور , انجیر , تمشک , بنه و دیگر گیاهان دارویی در لبه این رود , زیبایی این مسیر را دو چندان نموده است . صدای دلنشین رود و وقار پیاده‌ روی در کنار درازه‌ رود فراموش نشدنی است . جذابیت این هجرت , جنبش در مسیر رودخانه است و تماشای گاه به گاه حوضچه ‌های آب و آبشارک هایی که می توان تحت آنان دوش گرفت از لذت های این هجرت است . این آبشارک ‌ها با برگ ‌های ریز و درشت سرسبزی که کنارشان روییده , مناظر فوق العاده زیبایی را رقم زده است .

نکته مهم این آبشار دره ای است که می توان از آن به چشمه ناز ونک رسید و در زمان مسیر فضای سبز بکر را هم بازدید کرد .

در محدودۀ ونک بیشتر از یکصد چشمۀ کوچک و بزرگ سرازیر است که در خشکسالی‌ ها تعداد متعددی از آن‌ها خشک یا این که به کلی کم آب می ‌شوند . چشمه ناز ونک ناحیه ای تقریباً کوهستانی و جزو رشته‌‌ کوه‌ های زاگرس است , همینطور این حیطه از بخشها سردسیر و پرآب محسوب می‌ شود که سرشاخه‌ های رودخانه کارون در‌این حوزه جای دارد که ماربر , ونک , شمس آباد و حنا از رودخانه ‌های پر اسم و رسم حوزه‌ می‌باشند که کلیه یکجا به رود فرسان ملحق شده و در غایت به کارون می‌ ریزند .

از نگاه پوشش گیاهی دارنده بیشتراز یک‌ هزار جور گیاهی در‌این حیطه موجود هست و یکی قشنگ ترین و بکرترین تفرجگاه ‌های شهرستان سمیرم و شهر ونک چشمه بزرگ ۹۶ اینچی ناز ونک است .

مناظر ونک را می ‌توان از مرکزها مثال توریسم به شمار آورد . ادله آن وجود هوای مضاعف مطبوع در بهار , فصل‌تابستان , فصل زمستان و فصل پاییز بیاد ماندنی است , طبیعتی که بدور از دود و دم و ساختمان های بلند شهرهای بزرگ , با مناظری کم مثل روح آدم را تلطیف می ‌نماید .

تنگ بی بی سیدان سمیرم

 


از دلائل دیگر دلفریبی ونک , طول مطلوب این حیطه از مرحله دریا و کوه‌ ها و چشمه‌ های مالامال آب و مختلف آن است .

چشمه ناز ونک که از گیرایی ‌های توریسم شهرستان سمیرم است در مسافت ۱۷۵ کیلومتری جنوب استان و۳۳ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سمیرم واقع شده‌است .

این نگین باارزش و گوهر ناب در شش کیلومتری جنوب غربی شهر ونک با جاده ای خاکی جای دارد که با جلوه ای مختص کمر کوه دو هزار متری را به دو نصفه معادل تقسیم می ‌کند .

این چشمه از ارتفاعات کوه دالان که وسیع ترین قله آن دارنده ارتفاع۳۴۹۲ متری است , در شهر ونک رمز چشمه می ‌گیرد و با پیوستن به رود منزل شمس آباد چشم انداز بکر و بی بدیعی را اخلاق می نماید .

گونه های گیاهان دارویی از خصوصیت ‌های پوشش گیاهی کوه دالان می‌باشد , وجود خرس هایی در حیطه هم نشان از بکر بودن حوزه‌ است . خرس , سنجاب , گرگ و گراز از حیات وحش این حوزه‌ بشمار می ‌آیند .

زیبایی‌ های دست نخورده چشمه ناز , تنگ آبادی , تنگ دالان و حیطه شمس آباد , کوه‌ های رمز به فلک کشیده همراه با باغ‌ ها و جنگل‌ های انبوه , حوزه‌ توریستی و ارگانیک کم نظیری خلق و خوی نموده است .

وقتی که به حوزه‌ ونک رسیدید , از صخره ها , زمین‌ های مزروعی و باغ‌ ها که بگذرید ناحیه را پوشیده از گیاهان وحشی از جمله بوته و درخت خواهید یافت .

در بهاران شکوفه ‌ها و گل‌ ها در‌این سفره گسترده است و نعمت الهی هر چه بیشتر جلوه گر است .

سفارش ها :
برای عبور از رودخانه حتما وسایل خویش را طوری بپیچید که آب در آن ها رخنه نکند , برای این ‌کار از کیسه‌ های پلاستیکی به کار گیری فرمائید . کفش مطلوب به همراه داشته ‌باشید تا بتوانید از در بین آب به راحتی بگذرید .

مسیر دسترسی
جهت رسیدن به بی بی سیدان تقریبا ۴۰ کیلومتر که از سمیرم بیرون میشوید سمت یاسوج یک فرعی در سمت چپ جاده میباشد که با تابلوی بی بی سیدان شمارا سمت روستای تنگ کم آب و بی بی سیدان راهنمایی میکند . بعداز ۶ الی ۷ کیلومتر طی مسیر , سمت چپ جاده وارد جاده خاکی میشوید و پس از ۲ کیلومتر طی مسیر خاکی و گذر از گلشن های سیب به مکانی جهت بوستان خویش رو میرسید از اینجا به سپس را باید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیاده روی انجام دهید تا به زیبایی های بی بی سیدان برسید .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی